Een moderne back-up? Die focust op restore

23 februari 2023

Investeren in een professionele back-up van je kritieke data? Dat doet iedereen intussen. Alleen vormt die back-up maar de helft van de oplossing. Minstens even belangrijk is de restore-functionaliteit. Wat heb je immers aan een reservekopie voor als het fout gaat, wanneer je de data op die kopie niet – of niet snel genoeg – […]

Investeren in een professionele back-up van je kritieke data? Dat doet iedereen intussen. Alleen vormt die back-up maar de helft van de oplossing. Minstens even belangrijk is de restore-functionaliteit. Wat heb je immers aan een reservekopie voor als het fout gaat, wanneer je de data op die kopie niet – of niet snel genoeg – kan terugzetten?

 

Kort door de bocht: back-uppen kan iedereen. Daarmee maak je vandaag niet langer het verschil. Maar zeker weten dat je de gemaakte reservekopie ook kan terugzetten, dat is een ander verhaal. Daarin schuilt de échte kracht van een moderne back-upoplossing.

 

Nodeloos complex

Juist doordat het accent de voorbije decennia te veel op het back-uppen zelf lag en te weinig op het terugzetten van de data, is het backup proces vaak nodeloos complex geworden. Die complexiteit heeft zich daarna jammer genoeg ook doorgezet in het beheer van de back-up omgeving. Want wanneer je een professionele back-up beheerder nodig hebt om alle beheertools voor je volledige back-up landschap naar behoren te laten functioneren, dan ben je niet efficiënt bezig. Sterker nog: je bereikt het tegenovergestelde van het beoogde resultaat, aangezien back-ups in wezen slechts een opstapje vormen naar het hogere doel van het dataherstel. Lees: back-ups zijn altijd een middel, nooit een doel op zich.

Daarbij komt dat leveranciers van back-up oplossingen steeds meer extra mogelijkheden zijn gaan bieden bovenop de basisfunctionaliteit. Denk aan data-analyses die je toelaten om nieuwe inzichten te verwerven. Daardoor is je originele back-up omgeving steeds meer geëvolueerd naar een platform voor databeheer. Daar betaal je uiteraard ook voor. En de vraag is nog maar of je al dat moois, die vele toeters en bellen, wel echt nodig hebt.

 

Data herstellen

Bij een moderne back-upoplossing heb je zo min mogelijk omkijken naar het technologische aspect. Het systeem bepaalt zelf wanneer en hoe het de back-ups maakt. Daar komt geen professionele back-up beheerder meer bij kijken.

Wat je met honderd procent zekerheid nodig hebt, is het vermogen om de kritieke data waarvan je een veiligheidskopie hebt gemaakt, zo snel mogelijk terug te zetten. Er zijn verschillende scenario’s te bedenken waarbij dat nodig is. Dat gaat van een eenvoudige menselijke fout, waarbij je per ongeluk data verwijdert, tot moedwillige aanvallen van cybercriminelen die jouw data via ransomware versleutelen en zo onbruikbaar maken.

 

Een bijzondere ‘use case’ is het herstel bij rampen. Daarbij denk je in de eerste plaats misschien aan natuurrampen als overstromingen en aardbevingen. Maar de oorzaak kan evengoed kritieke infrastructuur zijn die het om een of andere reden laat afweten en zo downtime veroorzaakt. En hoewel data recovery een vast onderdeel vormt van elk disaster recovery plan, is het er toch maar een klein onderdeel van. Bij disaster recovery denk je niet alleen aan je data, maar ook aan het herstellen van je volledige productieomgeving, bijvoorbeeld.

 

Ten slotte bestaat er voor bepaalde data ook een wettelijke verplichting om die gedurende een bepaalde termijn bij te houden. Een bekend voorbeeld zijn medische gegevens. Die categorie van data kan je niet optimaal beveiligen met een eenvoudige back-upoplossing. Je moet die offline halen en zo archiveren dat niemand ze gedurende de verplichte wettelijke bewaartermijn kan wissen noch wijzigen.

 

Testen maakt het verschil

Als je je gemaakte reservekopieën niet kan terugzetten wanneer dat om een van bovenstaande redenen nodig is, heeft een back-up systeem geen toegevoegde waarde. De oplossing ligt daarom voor de hand: test regelmatig de restore-functionaliteit van je back-up systeem. Zo kun je in het kader van compliance officieel aantonen dat je in staat bent om je data op elk moment te herstellen, mocht dat noodzakelijk blijken. Let er bij de aanschaf van een back-up systeem dus ook steeds op dat die testmogelijkheid in de oplossing inbegrepen is.

 

Business beslist mee

Wie op een moderne manier met back-ups wil omgaan, moet die activiteit ook niet langer als het exclusieve domein van de IT-afdeling beschouwen. Zowel de business verantwoordelijken als de juridische experts praten vandaag meer dan ooit mee, als het op het beheer van hun data en dus ook van de back-ups aankomt. De effectiviteit van die back-ups en, belangrijker nog, van de restore-functionaliteit en performance, wordt ook steeds vaker gemeten aan de hand van service level agreements (SLA’s). Daarbij is het de business die het niveau van de gevraagde dienstverlening (mee) bepaalt.

In de toekomst zien wij back-up dan ook steeds meer evolueren naar een managed service, waarbij je als bedrijf in de eerste plaats gemoedsrust koopt. Je betaalt voor een oplossing die een bepaald serviceniveau garandeert. Back-up zorgt zo niet langer voor extra zorgen, maar juist voor peace of mind as a service.

 

Wil je meer weten over de NEN 7510, security, ransomware bescherming en compliant backups?

Schrijf je dan in voor onze 3-maandelijkse webinarserie waarin we samen met CertificeringsAdvies Nederland op deze onderwerpen induiken.

Kom in contact met ons

Vul het formulier in met uw vraag en laat ons contact met u opnemen. Of bel ons op 088-INFIELD om nog sneller te zijn.