IT-partner fungeert als verlengstuk voor IT-beheer

Saxenburgh Medisch Centrum

Saxenburgh biedt ziekenhuiszorg, ouderenzorg, thuiszorg, revalidatie en reactivering aan de inwoners van de gemeenten Coevorden, Hardenberg, Ommen en Twenterand. Om die hele zorgketen goed te kunnen bedienen, werkt de zorginstelling samen met een netwerk van partners in de regio: van andere ziekenhuizen en ouderenzorg- en welzijnsinstellingen, tot individuele zorgverleners, zoals huisartsen. In 2020 opende de Overijsselse zorggroep zijn nieuwe ziekenhuis: Saxenburgh Medisch Centrum.

Achtergrond

Sinds ICT-manager Nico Lautenbach in 2002 aan de slag ging bij Saxenburgh, zag hij zijn ICT-team gestaag groeien. “Van vijf medewerkers toen, tot 22 nu. Dat geeft meteen al het toegenomen belang van ICT binnen de zorgsector aan.” Vandaag ondersteunt Nico’s team ruim 2500 Saxenburgh-medewerkers op een twintigtal zorglocaties. “Ik heb de hele ontwikkeling van de zorg-ICT vanop de eerste rij meegemaakt”, klinkt het. Naast de digitalisering gaat het daarbij vooral ook om het opschuiven van ICT richting primaire processen. “IT zit steeds dichter tegen de zorgprocessen aan. Bij sommige applicaties, zoals het elektronisch patiëntendossier, is de technologie intussen naadloos geïntegreerd in de zorg zelf.” Tegelijk zag Nico het facilitair beheer, van verpleegoproepsystemen tot gebouwenbeheer, ook steeds meer een zaak worden van IT.

de uitdaging

Of het nu om het toedienen van de zorg zelf gaat en de ondersteuning van de centrale zorgprocessen, of om de volledige omkadering, zoals het beheer van de gebouwen: een goed IT-beheer is ook in de zorg essentieel. “IT blijft ook een van de belangrijkste pijlers voor de komende jaren, waarin wij met evenveel of zelfs minder mensen nog meer zorg zullen moeten bieden. Door de vergrijzing komen er nu eenmaal meer zorgbehoeftige mensen bij, terwijl er niet noodzakelijk meer personeel instroomt in de zorg.” IT kan dan een deel van de oplossing zijn waardoor Saxenburgh een goede zorg kan blijven bieden, al zal dat misschien ook op alternatieve manieren, langs digitale weg bijvoorbeeld, moeten gebeuren. Maar dan moet het IT-team daar ook klaar voor zijn en in die evolutie ondersteuning krijgen.”

 

* Tijdrovende repetitieve ICT-taken overnemen 

* Ondersteuning bieden bij het systeembeheer

* Verbetervoorstellen formuleren voor het systeembeheer

* Verbeteringen aan het systeembeheer mee helpen realiseren

* 24/7-tweedelijnsondersteuning bieden

Onze werkwijze

cross
Beheer fase
Beheer fase
Het eindpunt van het project is niet de oplevering, maar de warme overdracht aan en de acceptatie door de beheerafdeling. Dat kan de beheerorganisatie van de opdrachtgever zijn, maar ook ons eigen managed services team.
Inventarisatie
Inventarisatie
In deze fase bouwen we de nieuw ontworpen infrastructuur met IaC. We doen dat zoveel mogelijk in Azure en met standaard, bewezen bouwstenen voor hybride en lokale infrastructuur.
Implementatie fase
Implementatie fase
We starten met de inventarisatie van de bestaande (Azure-)omgeving en -organisatie van de klant. We houden daarbij rekening met alle stakeholders, de organisatie, de aanwezige expertise in de interne organisatie en de behoefte (de vraag achter de vraag). Deze pragmatische assessment levert input voor de volgende fase.
Ontwerp fase
Ontwerp fase
Op basis van de assessment maken we – steeds in nauwe samenwerking met de opdrachtgever – het ontwerp, bijvoorbeeld voor een nieuwe Azure landing zone of een lokale of hybride infrastructuur. Het ontwerp is ‘secure by design’, houdt rekening met verregaande standaardisering en levert waar mogelijk automatisering op, dankzij het gebruik van Infrastructure as Code (IaC).

Klanten waar wij voor werken

Onderstaand enkele klanten die zeer tevreden zijn over onze ICT-dienstverlening. Neem gerust contact met ons op voor een referentiegesprek!

Logo Erasmus MC
Logo baanbrekers
Logo Curaçao Medical Center
nieuwestroom
gemeente-tilburg-logo-vector

De oplossing

Infield ICT werd Saxenburgh aanbevolen door Nutanix, een technologiepartner van Infield ICT. “Zij wezen mij erop dat Infield ICT al ervaring had in de sector.” Die ervaring deed het bedrijf onder meer op bij het Curaçao Medical Center (CMC). Aan dat ziekenhuis in Willemstad, de hoofdstad van Curaçao, biedt de integrator IT-ondersteuning op afstand.

Saxenburgh besteedde het integrale patchingproces voor zijn Windows-servers uit aan Infield ICT.

  • Managed services, met name voor patchbeheer, maken tijd vrij voor andere ICT-uitdagingen
  • Sparringpartner voor systeembeheer inspireert en zet aan tot innovatie en continue verbetering
  • 24/7-tweedelijnsondersteuning garandeert snel ingrijpen en adequate afhandeling incidenten
"Het gaat hier om meer dan 200 machines in totaal, waarvan een groot deel virtueel, die wij maandelijks moesten voorzien van de nieuwste patches. Dat was voor onze eigen beheerorganisatie een arbeidsintensieve, tijdrovende bezigheid, die helaas maar weinig toegevoegde waarde heeft voor onze business, hoe noodzakelijk ze ook is.”"

Het IT-team van Saxenburgh telt maar een handvol profielen die voldoende brede kennis en expertise bezitten om 24/7-ondersteuning te bieden. De meeste medewerkers richten zich vooral op het ondersteunen en optimaliseren van de zorgprocessen. Daarom besloot Nico Lautenbach ook die 24/7-ondersteuning aan Infield ICT uit te besteden. “In een ziekenhuis moet de IT niet alleen overdag werken, tijdens de kantooruren, maar ook ’s avonds, ’s nachts en tijdens de weekends.”

Ten slotte fungeren de experts van Infield ICT als het externe verlengstuk van de eigen systeembeheerders van Saxenburgh, waarmee ze als het ware een ‘extended team’ vormen. Vanuit die rol werkt Infield ICT ook meer en meer aan beheeropdrachten die in het verlengde liggen van dat systeembeheer, zoals de implementatie van meervoudige verificatie (MFA) in Microsoft Exchange of van SentinelOne voor eindpuntbescherming. “We kunnen hier zonder meer van een echt partnership spreken”, besluit Nico Lautenbach. “Infield ICT zit misschien niet bij ons ter plaatse, maar ze horen er wel helemaal bij.”

Klanten aan het woord

Nico Lautenbach
Manager ICT
Saxenburgh

“Infield ICT is een compacte organisatie met korte lijnen. Voor ons werkt dat prima. Hun bedrijfscultuur is informeel en pragmatisch: geen woorden maar daden! Ingewikkelde bureaucratische toestanden zijn duidelijk niet aan Infield ICT besteed. Die houding vinden wij heel prettig.”

Industrie: Ziekenhuizen en gezondheidszorg
Marc Been
Teamleader automatisering
Baanbrekers

“De experts van Infield ICT zorgen er mee voor dat alles bij ons blijft draaien, elke dag opnieuw. Als we gespecialiseerd advies of extra ondersteuning nodig hebben, kunnen we steeds bij hen aankloppen. Dat doen we ook als we een probleem niet meteen zelf opgelost krijgen. En wat mij daarbij telkens weer treft: dan schakelen zij heel snel. En dan schakelen ze ook allemaal, als dat nodig is.

Kortom: bij Infield ICT tel je echt als klant. Als ik punten moest toekennen voor de kwaliteit van hun dienstverlening en het succes van onze samenwerking, dan kregen zij meteen, zonder aarzelen, een negen op tien. En dat is dik verdiend!”

Industrie: Civiele en sociale organisaties
Elmer Kwidama
Manager ICT & Informatiemanagement
Curaçao Medical Center

“CMC is een volledig gedigitaliseerd ziekenhuis waarbij de IT-afdeling verschillende uitdagingen heeft. Een ervan is het introduceren en beheren van een aangepaste digitale werkwijze op de werkvloer. Vanaf het eerste moment heeft Infield ICT ons hierbij professionele ondersteuning op maat geboden. Door de jaren heen heeft de toegankelijke samenwerking met Infield ICT gezorgd voor de nodige groei binnen de IT-afdeling in de vorm van kennis en kunde. Mede hierdoor is de IT-afdeling van CMC gevormd tot een nog stabielere factor binnen de gehele organisatie.”

Industrie: Ziekenhuizen en gezondheidszorg
Robbert van der Lee
Manager ICT
NieuweStroom

“In Infield ICT hebben wij een partner gevonden met wie we een echte samenwerking kunnen aangaan. Een partner die kennisoverdracht centraal heeft staan in zijn dienstenaanbod en van wie onze medewerkers heel wat kunnen bijleren. Precies wat we zochten!”

Industrie: Nutsbedrijven

Toolset

icon
icon
SentinelOne
icon
PRTG

Kom in contact met ons

Vul het formulier in met uw vraag en laat ons contact met u opnemen. Of bel ons op 088-INFIELD om nog sneller te zijn.